Klacht indienen

Als u niet tevreden bent over uw behandeling, wordt aangeraden dit zo snel mogelijk met uw behandelaar(s) te bespreken. Het heeft geen zin om met twijfels te blijven rondlopen, omdat dit uw behandeling niet ten goede komt. Mogelijk zijn er misverstanden die tijdens een gesprek kunnen worden opgelost.

Als het niet mogelijk is om de problemen rechtstreeks met de behandelaar(s) op te lossen, zijn er verschillende opties om een klacht in te dienen.

Een klacht indienen bij de Klachtencommissie

Als uw klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden besproken, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Ik maak hiervoor gebruik van de klachtenregeling van mijn beroepsvereniging, de NVvP. In het klachtenreglement staat precies beschreven wat u kunt verwachten van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling bij klachten. U kunt de klachtenfunctionaris bereiken door een e-mail te sturen naar [email protected].

Vermeld in uw e-mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met u kan opnemen voor een gesprek. Als uw klacht, ook na bemiddeling door de klachtenfunctionaris, niet of onvoldoende wordt opgelost, kunt u de klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Ik ben hiervoor aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde GGZ-praktijken in Den Haag. De geschillencommissie is schriftelijk of digitaal te benaderen via het onderstaande adres:

Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken

Postbus 90600 2509 LP Den Haag www.degeschillencommissie.nl (via de Geschillencommissie Zorg wordt u naar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken geleid).

Een klacht indienen bij een Regionaal Tuchtcolleges

U kunt een klacht over een geregistreerde psychotherapeut indienen bij het Regionale Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Een klacht kan worden ingediend tot tien jaar na het handelen – of het nalaten daarvan – door de psychotherapeut. Het adres van het Tuchtcollege in deze regio is:

Regionaal Tuchtcollege Zwolle
Postbus 10067
8000 GB Zwolle
T: 038-8884444
F: 038-8884320

Cliëntenorganisaties Stichting Pandora en Cliëntenbond in de Geestelijke Gezondheidszorg kunnen u informeren over de beste plek om uw klacht in te dienen. De regionale Informatie- en Klachtenbureaus Gezondheidszorg kunnen u verder helpen bij de klachtenprocedure. Bij het Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP) kunt u navragen waar het dichtstbijzijnde regionale klachtenbureau zich bevindt:

Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP)
Postbus 9191, 3506 GC, Utrecht
Telefoon: 030 – 2661661